Företagsflytt

En företagsflytt är ofta ett stort projekt och ibland också en stor kostnad för såväl små som stora företag. Det är svårt att ”skala ner” kostnaderna bara för att man är ett större företag eftersom en arbetsplats alltid är en arbetsplats, och måste företaget flytta till nya lokaler så måste det.

En bra start för dig som ansvarar för en företagsflytt och vill komma undan till en bra kostnad är att via länken kostnadsfritt begära in offerter från flyttfirmor som utför företagsflyttar.

Se till att prata med några olika flyttfirmor, jämför deras anbud och välj den som kan uppfylla dina tids- och kvalitetskrav och som dessutom gör det till ett så bra pris som möjligt. Normalt sett kostar en företagsflytt ungefär som en vanlig flytt sett till timpriset, men kan ibland ligga något högre. Mellan 450 och 650 kr/timmen är inte ovanligt. Är din kontorsflytt särskilt stor kan du ofta ha större chans att förhandla ned priset.

Kontorsinredning i ett konferensrum måste självklart plockas ned vid en företagsflytt.

God planering är a och o vid en företagsflytt. Se till att leja ut den delen om du inte själv tycker om att organisera och planera.

Är det någon skillnad på att flytta privat och att göra en flytt med ett företag?

I samband med en företagsflytt förekommer självklart samma moment som vid en flytt till lägenhet eller hus, men det finns också en massa moment som är unika för företag och kontorsflytt. Kontorsmöbler innebär ibland både demontering och montering. Det förekommer tungtransporter av sådant som flytt av arkivskåp, kassaskåp och tung utrustning eller maskiner. Kanske vill du att flyttfirman tar ansvar för upp- och nedkoppling av er datorutrustning? Dessutom innebär en kontors- eller företagsflytt också större krav på planering och projektering.

Mitt företag ska flytta och jag är kontorsansvarig, hur går jag för att det ska bli en bra flytt för mig och mina kollegor?

Fundera på vad ni vill ha hjälp med (utöver arbetet med att flytta saker från en plats till en annan).

Vanliga saker som företag som flyttar vill ha hjälp med:

  • Destruktion av material
  • Flyttstädning
  • Hantering av tunga anordningar, maskiner eller arkivskåp / kassaskåp och liknande.
  • Hyra av kartonger och annat packmaterial
  • Magasinering (kan inkludera bevakning och uppvärmning).
  • Mellanlagring
  • Möbelmontering
  • Nedpackning
  • Planering och projektering
  • Uppackning
  • Upp- & nerkoppling av teknik som projektorer, datorutrustning och liknande.

Om ni bestämmer för en flytthjälp med fullservice så kan det vara så att allt ovan ingår i pris. Fråga alltid om specifikation så att du har koll på vad som är inkluderat!

Jag vet vad vi behöver, hur kommer jag snabbt igång med flytten av kontoret?

När du har kommit fram till vilka behov ni har, be om en offert från ett par olika flyttfirmor. På flyttproffs.se fyller du i en förfrågan kostnadsfritt och får sedan svar från flera olika professionella flyttfirmor som utför företagsflytt.

Jämför offerterna. Be om referenser och kolla omdömen för den firman du tycker uppfyller dina krav på bra pris, hög servicenivå eller andra krav.

Mitt företag ska flytta – vad gör vi om något går sönder under flytten?

Innan du skriver på avtal med en flyttfirma, be att få ta del av de avtal och försäkringar de har. Du bör även höra efter med ditt eget försäkringsbolag vad som står i ditt avtal. Den flyttfirma du anlitar bör ha transportförsäkring som täcker värdet av det gods som flyttas.

Vad kostar en företagsflytt?

Att flytta sitt kontor eller verksamhet till nya lokaler kostar ungefär vad en vanlig privat flytt kostar men kan ibland ligga på ett lite högre pris. Det beror lite på vad som ska ingå.

I timpris kan du räkna med att det kommer ligger på mellan 450 och 600 kr timme per flytthjälp.

Det viktigaste för att få ett bra pris företagsflytt är att du är tydlig och har en bra kommunikation med flyttfirman. Det underlättar om allting är bestämt eller noterat i avtalet innan flytten utförts så att du och din flyttfirma har rätt förväntningar på vad som ska göras. Berätta hellre för mycket om vad ni har för inventarier innan så att flyttfirman inte överraskas med ett tungt arkivskåp på flyttdagen. Du kan också fråga om de kan komma ut och kika på arbetsplatsen innan flyttdatum.

Arbetsplats i öppet kontorslandskap inför företagsflytt

Ps. Glöm inte att adressändra ditt företag vid en flytt

Det är viktigt att göra en adressändring hos Bolagsverket för att uppgifterna ska komma in i aktiebolagsregistret. Det räcker inte med att bara ändra adress hos Svensk adressändring.

Hos Bolagsverket kan du göra:

Du kan ändra postadress online hos verksamt.se
Verksamt.se drivs av tre myndigheter i samverkan: Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket.

1 Comment

  1. Vi flyttade vårt kontor för en tid sedan, från en lokal på ca 180 m2 till nästan det dubbla, för att ha plats för företagets expansion vad gäller anställda. Jag fick projektledande roll för flytten och måste säga att jag är såååå glad att jag kollade på ett stort antal flyttfirmor innan jag valde de som till slut fick jobbet. Insåg att en företagsflytt kan bli komplicerad om man inte tänker igenom flödet noggrannt, och vi hittade en firma som hjälpte oss på alla möjliga sätt med detta. Så jag skriver absolut under på att man bör höra med olika flyttare innan man gör sitt val.

    /L

    Reply

Submit a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *